Bab 19 ~ Do re mi fa so… I don’t think so…

MACAM mana?” soal Memey sambil menghulur air kelapa muda selepas membentangkan tikar merah jambu di tepi Tasik Shah Alam. Mereka di antara orang ramai yang datang beriadah di situ.

Ada yang datang berkeluarga dan ada juga yang datang dengan pasangan. Entahkan suami isteri atau pasangan kekasih. Tetapi lebih ramai yang datang berjoging.

“Apa yang macam mana? Intro tak ada tiba-tiba terus masuk isi utama. Apa hal ni?”

Zinta duduk sambil buka bekas cucur ikan bilis yang dibawa. “Janganlah buat-buat tak tahu. Kau dengan Har macam mana? Ada perkembangan terkini?”

Keyra tersenyum. Teringat kisah minggu lalu ketika dia melarikan diri dari rumah Hardy. Nasib baik along datang. Kalau tidak… memang boleh kematu kakinya menapak dari Setia Alam ke rumah. Itulah padahnya bila nekad tak kena tempat. Diri sendiri yang keletihan.

Sejak hari itu, Hardy ada juga datang ke rumah. Tetapi lelaki itu tidak langsung mengungkit apa yang telah berlaku. Dia datang sekadar untuk bersapa mesra.

“Awak sihat?” soalnya setiap kali bertemu. Hardy tidak lagi mendesak supaya dia cuba ingat semula kisah lama.

Lelaki itu hanya datang ke rumah untuk menghabiskan masa bersama keluarganya. Selalunya makan malam atau menonton TV.

“Woi! Aku baru tanya sikit, dah ke bulan bintang kau berangan. Burung merpati… burung bangau, kawan aku yang sorang ni dah angau,” senggol Memey sambil mencebik. Pantun dua keratnya kedengaran lucu.

“Ada berita baik ka?” Kepala Zinta bergoyang ke kiri dan ke kanan.

“Aku dah mula sukakan dia…” Dia jawab dengan selamba dan bersahaja. Langsung tak pandang kedua-dua temannya.

“You likeee himmm…” ajuk Zinta berlagu.

“Memang aku dah mula sukakan dia. Cuma belum sampai ke tahap jatuh cinta lagi.” Keyra meneguk air kelapa sambil menggoyang jari telunjuk.

“Hah!” Memey julingkan mata ke atas.

“But you will. Sure you will.” tambah Zinta dengan rasa teruja mengalahkan tuan punya badan sendiri.

Tiba-tiba Memey berbisik ke telinga Zinta.

“Oit! Apa bisik-bisik. Aku pun nak kongsi cerita jugak. Ingat aku ni tunggul ke? Aku pun ada hati dan perasaan.”

“Ini hal anak dara. Kau tak boleh masuk campur,” jawab Memey.

“Aku pun anak dara apa?”

“Hmm…” Zinta jegilkan mata.

Memey menggeleng. “Do re mi fa so… I don’t think so…” Mereka berdua pecah tawa.

“Mana kau orang tahu? Dan mana punya pantun kau pakai ni, Memey. Kenapa do re mi fa so, jer.. la ti do… mana?” Dia tergelak sama.

“Pantun aku… aku punya suka lah…”

“Menjahanamkan pantun betul! Tapi janganlah berahsia dengan aku. Kau orang berdua bisik apa tadi? Kongsilah dengan aku sekali.” Keyra tayang muka masam. “Tak suka tau!”

Ketika itu ada mesej masuk ke telefon bimbit miliknya.

Rasa kehilangan tanpamu…

Keyra tak boleh berhenti tersenyum membaca sebaris kata-kata itu. Indah menusuk ke hati. Macam dah kena panah. Lelaki bernama Hardy memang bijak bermain kata. Ada sahaja ayat-ayat jiwang yang dihantar.

Tiba-tiba Zinta merampas telefon dari tangan Keyra.

“Mak oiii… romantik gila!” Dia terjerit nyaring. Telefon itu dirapatkan ke dada. Kemudian dia kerdip-kerdipkan mata.

Memey pula tunjuk gaya mahu pengsan.

“Kalau hang tak jatuh cinta dengan dia lagi aku tak tahu lah… apa nak kata lagi.”

Kemudian mesej masuk lagi.

Miss you…

Zinta baca kuat-kuat. “Kau dengan dia dah… ehem… ehem…” Sengaja dia menggantung ayat.

“Apa?” Mata Keyra bulat.

Tangan Zinta kemudian pantas bermain di skrin.

Keyra cuba merampas semula tetapi dihalang Memey.

“Send,” kata Zinta puas hati.

“Kau buat apa, Zinta?”

“I miss you. And I love you too.” Gadis itu tersenyum galak.

“Zinta!” Keyra terjerit. Kau gila ke?”

“Aku tolong sampaikan apa yang kau nak. Cuma kau tak sanggup nak beritahu sendiri,” ujar gadis itu tersengih.

“Tapi kau dah beri harapan pada Har. Aku takut dia salah sangka. Nanti dia ingat yang bukan-bukan. Naya!”

“Aku yakin kalau tak ingat sekalipun, kau akan jatuh cinta dengan dia semula. Sebab aku yakin hampa berdua memang saling memerlukan.”

Telefon berbunyi. Mereka saling berpandangan. Bila ternampak nama Imran di skrin, Keyra melepas nafas lega. Disangkakan Hardy yang menghubunginya tadi. Bagaimana mahu dijelaskan situasi itu?

“Ada tempahan cup cake.” Imran menyampaikan berita baik kepada Keyra.

“Cepatnya…”

“Kawan abang nak 50 velvet dan 50 kek oreo.”

“Bila?” soalnya dengan mata bersinar. Gembira kerana rezekinya semakin murah. Bisnesnya bertambah maju.

“Minggu depan. Sempat tak?”

“Insya-ALLAH…” jawabnya girang. Dia sempat kenyit mata kepada Memey dan Zinta yang sedang memerhati dan pasang telinga.

“Jangan lupa. Rabu depan abang datang ambil.”

“Okay… love you, Abang Im.”

Zinta dan Memey menjegilkan mata dengan mulut ternganga. Mereka terkebil-kebil. Tertanya sendiri.

“Apa?” Sedikitpun tidak ada rasa bersalah di hatinya.

“Kau sedar tak apa kau cakap tadi?” soal Memey tak puas hati.

“Tak ada apa-apalah. Aku dengan Abang Im macam kawan biasa.”

“Biasa apa lagu tu?” tempelak Zinta.

“Kau takut beri harapan pada Har tapi kau tak takut Abang Imran salah sangka dengan apa yang kau cakap tadi?”

“Bukan ka dulu hang ada perasaan dengan…” Ayat Zinta sekerat jalan. Dia dan Memey saling berpandangan.

“Guys… itu kan kisah lama.”

“Oh… oh….” Memey masih ternganga.

Zinta gigit bibir.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s