Bab 20 ~ Atau awak sebenarnya ada hati dengan dia. Don’t you?

NASIB baik telefon bimbit miliknya tidak jadi dibaling ke dinding. Elok sahaja telefon itu mendarat dengan selamat atas sofa. Kalau tidak… memang menyesal sepanjang tahun agaknya. Namun, radang di hati masih tidak mahu surut.

“Apalah malang nasib telefon tu? Tak buat salah pun. Tapi dia yang jadi mangsa,” sindir Puan Rohana yang sedang membelek majalah MIDI.

“Along ni ibu… hampeh betul! Tengoklah… nanti adik gulaikan dia,” ujarnya geram dengan gigi berlaga.

“Adik janji apa dengan along?”

“Janji nak tolong adik hantarkan kek ke rumah Memey. Janji pukul lapan. Sekarang dah dekat lapan setengah tak datang lagi. Kalau tak boleh cakaplah. Ini tak… Telefon pun tak diangkat,” adunya sambil mengintai  ke luar.

“Angah?”

“Dah call... tapi angah kerja malam ni.” Mukanya masam kelat.

“Nak kena hantar malam ni jugak?”

“Yalah… sebab esok Zinta kena bawa ke pejabat.”

“Tak ada orang lain?”

“Ibu nak tolong ke?” soalnya mengharap.

“Adik kan tahu ibu tak boleh memandu waktu malam. Ibu kan rabun malam,” jawabnya berseloroh.

Keyra menggigit bibir. Tetapi beberapa saat kemudian wajahnya berubah ceria akalnya terfikirkan sesuatu.

Sambil-sambil menjeling majalah, sesekali Puan Rohana menjeling wajah anaknya.

“Ibu…” Meleret suaranya.

Puan Rohana menghela nafas panjang. Tengok muka dah boleh agak apa yang Keyra mahu.

“Boleh tak adik guna kereta ibu. Adikkan ada lesen. Rugilah kalau tak guna,” ujarnya lemah gemalai.

“Boleh… ibu tak kisah,” jawab Puan Rohana bersahaja.

Muka Keyra bercahaya. “Betul ke ni ibu?” soalnya teruja. Tapi dalam hati masih ragu-ragu.

“Apa pulak tak boleh? Boleh sangatlah kalau adik nak tengok ayah mengamuk. Silap-silap dengan kereta tu nanti kena bakar sekali.”

“Alah…” Dia hempas badan ke sofa. Dia boleh agak dah. Ibu ni memanglah. Suka buat kelakar. Ingat lucu ke? Bibirnya terjuih ke depan.

Puan Rohana mengekek ketawa.

“Tak suka tau!” Suaranya dalam. Dia hembus nafas panjang sambil berpeluk tubuh. Kemudian matanya melekat ke arah telefon yang kena baling tadi. Cuma beberapa jengkal. Dicapai, lantas menelefon seseorang. Hanya dia yang boleh tolong dalam keadaan darurat sebegini.

Sebaik mendengar orang di sana memberi salam, Keyra jawab perlahan tapi rasa kaget. “Err… Abang Im ke tu?”

“Ya Keyra… Abang Im ni,” jawab Imran dengan suara serak.

“Abang tidur ke? Tak apalah kalau macam tu.” Terasa mengganggu dan menyusahkan pula.

“Eh… tak apa. Abang cuma terlelap aje. Dah bangun pun. Ada apa hal telefon? Penting ke?”

Dengan rasa berat hati dia luahkan juga masalah yang dihadapi. Dalam hati berdoa supaya lelaki itu sudi membantu lagi.

“Okey… dalam setengah jam abang datang.”

“Terima kasih Abang Im,” ucapnya gembira.

Puan Rohana menggeleng kepala. “Dari dulu perangai tetap sama… tak berubah-ubah!”

BELUM pun sampai tiga puluh minit, Hyundai Tucson sudah berhenti di depan pintu pagar.

“Cepatnya Imran sampai,” tegur Puan Rohana yang bangun membukakan pintu dan menjemput anak muda itu masuk.

Imran hanya tersenyum. Nak kata tidak… tapi laju jugalah dia bawak kereta.

“Jom…” Keyra keluar dengan beg plastik di tangan kiri dan kanan. Di dalamnya, setiap kek cawan disusun dengan cermat agar senang dibawa dan tidak mudah rosak.

“Eh… bertuah punya budak. Tak dijemputnya Imran tu masuk dulu. Jamulah air secawan.”

“Nak cepat ni, ibu,” beritahu Keyra sambil menghulur beg plastik di tangannya kepada Imran.

“Tengok tu! Tak senonoh betul. Dah jadi tukang menghantar, kena jadi tukang bawa barang pulak.” Puan Rohan menggeleng. Kurang senang dengan sikap anaknya. Mengata dulang paku serpih. Dulu mengata Fahmi, sekarang dia pula yang lebih-lebih.

Keyra sengih sambil mengambil kasut dari rak. Tapi belum sempat dia menyarung, ada suara memberi salam.

“Eh… Har. Dari mana?” tegur Puan Rohana.

Keyra terkebil-kebil. Tidak terkata. Tidak terkeluar suara. Pesanan lelaki itu suatu waktu dulu membayangi fikirannya.

“Tolonglah… jangan keluar dengan dia lagi.”

Dia menelan liur yang terasa kesat.

“Abang tunggu dalam kereta.” Imran berlalu.

“Jomlah masuk, Har. Sekejap lagi ayah balik dari surau,” pelawa Puan Rohana.

“Yalah…”

“Adik pulak pergi cepat. Jangan balik lambat sangat,” pesan Puan Rohana lantas menghilangkan diri ke dapur.

“Awak nak ke mana?” soal Hardy sambil tersandar di ambang pintu.” Dia cuba mengawal perasaan. Hatinya merusuh melihat isterinya keluar bersama dengan Imran.

“Saya nak hantar pesanan. Rumah… rumah Zinta…”

“Tapi kenapa dengan Imran?” Sedikit keras soalan itu diungkapkan. Hatinya panas. Bukankah dia pernah berpesan supaya Keyra menghubunginya jika perlukan sebarang pertolongan?

“Sebab along dengan angah tak free. Ayah ke surau.”

“Kenapa tak minta tolong dengan saya?”

Buat beberapa ketika Keyra tergamam. Soalan logik yang dia tak boleh nak jawab secara logik juga.

“Kalau awak minta saya boleh tolong hantarkan.”

“Saya tak mahu susahkan awak.”

“Tapi boleh pulak susahkan Imran?” soal Hardy seakan menyindir. Perasannya terganggu melihat Imran di situ.

Keyra julingkan mata. Kemudian menjeling jam di pergelangan tangan. Dalam hati ada rasa berpintal-pintal.

“Saya dah biasa dengan dia.” Itu sahaja jawapan yang dia ada. Sebab dia sudah biasa dengan Imran berbanding Hardy.

“Atau awak sebenarnya ada hati dengan dia. Don’t you?” Pandangan Hardy begitu tajam kala itu.

“Gila!” Memang itu jawapan paling bernas.

Hardy mengeluh. Sesekali menolah ke arah kereta Hyundai Tucson di luar pagar. Rasa cemburu sedang menekan perasaannya saat ini.

“Awak ada perasaan dengan dia atau dia ada perasaan dengan awak?” Muka Hardy nampak tegang.

“Awak ni kenapa? Nak cari gaduh? Saya dengan Abang Im tak ada apa-apalah.” Susah betul kalau orang ada mood mengalahkan Superstorm Sandy ni.

“Jadi kenapa suka sangat bersama Imran? Ke awak memang betul-betul serius dengan dia?” tekan Hardy lagi.

Keyra mengetap bibir. Ringan sahaja tangannya. Kalau terus diasak begini, memang tak mustahil boleh melayang ke pipi lelaki itu.

“Biar saya hantarkan.”

“Tak apalah. Abang Im pun dah datang. Dan saya pun dah lambat. Pergi dulu…” Tanpa menunggu lebih lama dia melangkah ke kereta. Takut keadaan yang tegang antara mereka bakal mencetuskan perang periuk belanga pula nanti.

Dalam hati dia tak rela. Tapi Hardy terpaksa. Dia menghantar langkah kaki Keyra dengan perasaan tercalar.

DIAM. Sejak 20 minit lalu dia tidak bersuara. Dalam kepalanya bercabang-cabang. Seperti ada banyak simpang yang melintang. Tak tahu nak fikir apa. Yang pasti semua persoalan tidak berakhir dengan jawapan dan kesimpulan yang baik.

“Dia marah?” soal Imran tenang.

Keyra angkat bahu. “Entah… nampak moody aje. Benci betul bila orang suka menuduh melulu,” luahnya spontan.

“Jadi betullah dia marah?” tekan Imran lagi.

“Dia cakap sambil ketap gigi. Rahang dia nampak terserlah sangat. Marah ke macam tu? Agaknyalah kot! Orang marah mana tahu nak cakap elok-elok dan senyum, kan?” Keyra soal macam budak kecil yang dungu tentang hati dan perasaan seorang lelaki.

Imran mengangguk.

“Pelik! Takkan benda kecil pun nak marah?”

“Sebab sayang. Dia cemburu sebenarnya. Kalau abang jadi Har pun… abang tentu rasa benda yang sama.”

“Antara kami tak serasi. Dia macam orang asing.”

“Bukan Hantu Jepun ke?”

“Hantu Jepun pun ya jugak.” Keyra tergelak.

Imran juga ketawa. Rasa tenang hatinya apabila melihat wajah itu mula berubah ceria.

“Jangan fikirkan sangat tentang Har. Dan jangan kusutkan fikiran. Beri dia masa. Abang yakin dia, okey.”

Keyra hanya mampu menggeleng.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s