Bab 23 ~ I swear nothing happened last night…

DIA benar-benar dikepung perasaan malu. Mahu menjeling wajah Hardy pun dia tak sanggup. Inikan pula bertentang mata. Itulah kata pepatah, menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya. Kesimpulannya, sebelum pandai-pandai sendiri buat sebarang andaian, tanya dulu!

Kalau minta maaf rasanya dia terima tak? Hati Keyra galau. Kerana syak wasangka dia terhimpit dalam suasana itu.

“Mana yang silap tu eloklah diperbetulkan. Yang kabur dijernihkan balik.” Puan Rohana sempat buat ayat dua makna. Kemudian terus mengangkat pinggan ke dapur. Tapi Keyra amat yakin bihun dalam pinggan ibu banyak lagi tadi.

Ayah pula lipat surat khabar. Kepit bawah ketiak. “Kenyang pulak rasanya.”

Encik Khairil pun sama. Ikut isterinya masuk dapur. Macamlah Keyra ni bodoh sangat nak faham. Terang-terang mereka berdua kononnya hendak beri laluan kepada aku dan Har untuk bersendiri. Akibatnya, sekarang dia kunyah bihun goreng macam kunyah gula-gula getah. Susah mahu telan.

“Sorry…” Dalam keadaan sunyi dan sepi, perkataan keramat itu keluar juga. Dengan muka tebal seinci.

Dia hanya diam. Sepi. Beberapa minit terus berlalu. Tetapi lelaki di hadapannya masih tidak memberi sebarang reaksi yang diharapkan. Marah sangat ke sampai susah hendak memaafkan?

“Saya minta maaf. Ingatkan semalam…”

“Tak ada apa-apa berlaku,” potong Hardy tanpa diduga. Dia sendiri malu mahu mengenang semula apa yang berlaku pagi tadi. Ada rasa sedih juga! Walaupun cuba dinafikan tetapi maruahnya bagai tercalar kerana diserang isterinya sebegitu. Mungkin agak melucukan, tetapi dia malu kepada mertuanya.

Keyra menggigit bibir.

“I swear nothing happened last night…”

“I believe you.” Kali ini Keyra pula yang mencelah sebelum Hardy habis cakap. Dia tidak mahu memanjangkan cerita.

Suasana antara mereka sunyi seketika.

“Sepatutnya, kita berdua hidup bahagia seperti suami isteri yang lain.” Perasaan yang terpendam dalam lubuk hati akhirnya diluahkan Hardy.

“Salah saya…” Keyra mengaku. Kalau tidak kerana kemalangan dan memorinya tidak hilang, tentu keadaan mereka berdua berbeza.

“Saya tak salahkan awak. Cuma saya tak tahu nak salahkan siapa. Kenapa kita harus berdepan dengan masalah ini?” jawab Hardy sedikit kesal.

Dia hanya mampu menjongket bahu.

“Saya perlukan awak dalam hidup saya. Cukuplah setahun lalu saya rasa kehilangan.”

Kata-kata itu menusuk jauh ke hatinya. “Tapi saya tak mampu. Bagi saya hubungan kita bagai cerita fiksyen. Perkahwinan kita seakan-akan mustahil,” luah Keyra perlahan agar orang di sana benar-benar faham. Tidak terus mengharap dan tidak akan lebih terluka.

“Cuma ada beberapa bulan sahaja lagi. Setiap hari saya hitung dengan rasa takut dan risau. Saya dapat rasakan awak semakin jauh,” luah Hardy dengan wajah keruh kerana terlalu bimbang. Tempoh masa yang dipersetujui mereka dan kedua keluarga sudah tinggal kurang dari sebulan.

“Saya sendiri tak tahu bagaimana nak betulkan keadaan.” Keyra mohon Hardy memahami keadaannya.

“Sudi tak awak ikut saya pergi bercuti. Kita berdua pergi ke suatu tempat yang indah dan tenang. Di sana kita lapangkan fikiran dari segala masalah.”

“Bercuti?” Keyra ragu-ragu dengan cadangan itu.

“Ibu dah setuju…”

Keyra buntangkan mata bila nampak ibunya datang dan duduk di sebelah Hardy tanpa ada sebarang keraguan.

Puan Rohana tersengih.

“Ibu…” rengek Keyra geram.

Encik Khairil juga turut sama. Duduk semula di tempatnya tadi. “Awak menyampuk kenapa? Kan saya suruh dengar saja tadi.”

“Tak sengaja… terlepas.” Puan Rohana menekup mulut.

Encik Khairil menggeleng. Kemudian, surat khabar yang belum habis dibaca disambung semula.

“Ibu dengan ayah pasang telingalah tadi?” Keyra mencebik dengan rasa tidak puas hati. Ingatkan sportinglah sangat sanggup pergi ke dapur supaya mereka berdua boleh berbincang dari hati ke hati tanpa gangguan sesiapa.

KE MANA destinasi yang telah Hardy pilih pun dia tidak tahu. Arahan yang Hardy beri cukup jelas. Kemas apa yang patut. Pakej tiga hari dua malam. Bila Hardy sampai untuk menjemputnya, wajah lelaki itu cukup ceria.

“Dah sedia?” soal Hardy sambil menanggalkan kaca mata hitam. Terserlah wajahnya yang bersih.

Buat seketika dia terpana. Terpesona. Kacaknya dia dengan jeans biru gelap dan T-shirt merah. Bersahaja tetapi cukup menawan. Dia membalas senyuman lelaki itu seadanya.

Setelah tiga jam setengah perjalanan dengan kereta, mereka sampai ke destinasi, Holidays Inn Resort, Cherating.

Sebaik tiba, Keyra membuka mata. Bagaikan baru terjaga dari tidur. Hakikatnya, dia tersedar dari tidur yang dibuat-buat. Sengaja tidak mahu berbual dengan Hardy dalam perjalanan tadi.

Mereka membuat pendaftaran masuk. Hardy mengisi borang yang diperlukan kemudian menyerahkan kunci bilik kepadanya. “Bilik kita asing-asing. Tapi bersebelahan…” ujar Hardy bagai kecewa.

“Terima kasih sebab memahami keadaan saya.” Tetapi geli hati juga melihat muka kelat dan keruh lelaki itu.

Sebaik membuka daun pintu, Hardy masih mengekori di belakang. Keyra menolak perlahan tubuh Hardy membuatkan lelaki itu berundur ke muka pintu.

“Mana bilik awak.”

“Sebelah kiri…”

“Okey…” Sebaik Keyra mahu menutup pintu, Hardy menahan dengan tangan.

“Dua jam. Solat dan rehat. Pukul empat nanti saya ketuk pintu. Kita keluar jalan-jalan,” pesannya.

“As you wish,” ujarnya sambil mengunci pintu rapat-rapat. Menapak ke katil terasa sangat lega apabila merebahkan badan di atas tilam yang empuk.

Dia berbaring menelentang. Memandang ke siling. Serta merta fikirannya terbayangkan lelaki itu.

“Mampukah aku menerima Hardy?” soalnya sendiri. Kini, pandangan lelaki itu, perhatian, dan kesungguhannya mengusik hati. Keyra memejam mata. Menarik nafas panjang. Mencari bayangan silam yang mungkin dapat memberikan nya satu harapan baharu.

“Cubalah pertahankan rumah tangga adik. Mungkin ALLAH menguji untuk melihat sejauh mana adik dan Har mampu bersabar dan berdepan dengannya.”

Keyra bangun perlahan-lahan menuju ke tingkap gelungsur. Melihat ombak yang kuat sedang menghempas pantai. Cantiknya bila ombah memutih.

“Adik kena belajar jatuh cinta semula. Anggap sahaja adik bercinta selepas kahwin.”

Ayat itu sering diulang Fahmi. Mungkin mahu dia faham dan sedar bahawa perkahwinannya bukan mainan. Apa salahnya belajar mencintai seorang lelaki yang sudah menjadi miliknya. Inikan pula lelaki yang pernah dia cinta satu waktu dulu.

Nafas panjang dihela perlahan-lahan. “Kalaulah aku tahu apa sebenarnya membuatkan kami saling jatuh cinta, tentu masalah ini tidak terlalu rumit.”

Sambil melayan perasaan, akhirnya Keyra terlelap…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s