Bab 13 ~ Saya perlukan penjelasan. Kenapa tiga bulan?

BARU sahaja duduk melayan perasaan di buaian depan rumah, tangannya diraih dan digenggam kemas. Bukan setakat itu sahaja, malah ditarik dan diseret masuk ke dalam kereta. “Apa ni?” Keyra terjerit kecil dengan nafas kencang. Hantu Jepun betul!

“Kamu nak bawak lari ke mana tu, Har?” laung Puan Rohana dari depan pintu. Niat di hati nak keluar siram pokok bunga di laman rumah terbantu secara mengejut.

“Jalan-jalan sekejap ibu.”

“Pergilah… tapi jangan lupa hantar balik, ya.” Puan Rohana tersengih. Geli hati dengan tindakan menantunya.

Mesti Hardy bertekad berani mati sampai sanggup buat cara begitu. Dia sendiri mendengar Keyra menolak pelawaan Hardy untuk keluar bersama. Jadi, mungkin itu sahaja caranya untuk paksa anak perempuannya keluar.

“Okey ibu… nanti Har pulangkan dengan selamat. Jangan risau. Kami tak apa-apa.”

“Okey. Pergilah… ibu tak kisah…” Puan Rohana melambai dengan hati gembira dan senang.

Hardy tersenyum lebar walaupun wajah isterinya masam mencuka.

‘Huh! Ingat aku barang ke apa? Boleh pinjam dan bagi balik sesuka hati! Sesedap rasa!’ Bentak Keyra. “Apa ni? Tak ada cara lain ke? Kenapa paksa-paksa pulak? Awak nak bawa lari saya ke mana? Have you loss your mind?”

“Terpaksa. Sometime things might turn another way around,” jawab Hardy bersahaja. Memulang paku buah keras. Ayat itu yang diluahkan isterinya tadi. Memang tindak terlintas langsung mahu bertindak begitu, tetapi keadaan tiba-tiba sahaja berlaku di luar perancangan.

Keyra menjeling geram. Menggigit bibir. Sakit hati!

Tetapi Hardy tenang sahaja memandu. Langsung tidak menoleh ke arah isterinya yang berwajah bengis dengan nafas menderu kencang.

“Tak suka tau!” Keyra berpeluk tubuh.

Hardy diam.

“Awak ni kenapa? Apa masalah awak?” Suara Keyra serak. Sebak. Geram kerana dipaksa begitu. Nasib baik baju di badannya masih tidak bertukar dan tudung masih tersarung cantik di kepala. Kalau tak memang naya!

Masalahnya sekarang, dia langsung tak bawa sebarang pengenalan diri. Kalau kena tahan polis memang haru. Tak pasal-pasal tidur bilik sempit berpalang besi malam ni.

Macam manalah dia boleh kahwin dengan Hardy? Gila ke apa? Kalaulah aku tahu dari dulu perangai dia begini, sumpah tak kahwin! Pandang pun tak mahu.

Tapi betul ke? Bukan ke angah cakap aku memang syok kat dia separuh mati. Sampai tak menyempat nak kahwin.

“Boleh tak bagi sebab yang logik sikit kenapa awak bawa saya lari dari rumah? Kan tadi saya dah cakap tak nak keluar? Bahagian mana yang awak tak faham?” soal Keyra tidak puas hati.

Mulut Hardy terus beku. Wajahnya tenang. Selamba. ‘Kupujuk-pujuk tak dapat… memang harus kubawa lari’, hatinya bercanda di dalam. Langsung tidak menyesal dengan tindakan itu.

Keyra menoleh. Memandang dengan mata membara. “Sejak bila jadi bisu pulak ni?” soalnya garang.

Setelah hampir sepuluh minit, lelaki itu masih tak mahu buka mulut, Keyra sudah berputus asa mahu menyoal lagi. Dia pun diam sama. Melontar pandangan ke depan dengan hati bengkak dan kian terbakar.

HARDY membuka pintu kereta. Keyra hanya berpeluk tubuh. Membatukan diri. Tidak mahu keluar dari kereta. Apa nak jadi… jadilah! Dia buat tak tahu. Keyra tidak tahu di mana mereka berada. Dia tidak peduli dan tidak mahu ambil tahu. Lantaklah!

Hardy menjenguk. Tersengih sebaik terpandang muncung isterinya. “Awak masih tak berubah. Tetap macam dulu.”

“Huh!” Hanya desahnya sahaja yang kedengaran.

“Tetap cantik di mata saya. And your eyes… seriously, they are amazing. Saya selalu tergoda kerananya.

Kata-kata itu membuatkan Keyra menatap wajah suaminya. Hardy mengenyitkan mata.

Mata Keyra membulat. Terkejut. Main-main pulak dia. Memang nak kena cepuk agaknya! “Gila!”

“Cakaplah apa aje. Saya tetap sayangkan awak.”

Keyra jegilkan mata. Huh! Sayang muka hensem, tapi otak tak ada. Ingat kalau paksa aku macam ni aku suka ke? Lagi benci dan menyampah adalah. Nanti dari enam bulan cuma tinggal enam minggu saja syarat untuk mereka kekal bersama sebagai suami isteri.

Akhirnya, mereka melangkah masuk ke Restoran Tupai-Tupai di Seksyen 13, Shah Alam. Keyra berjalan menghentak kaki. Bagai kuda terpijak paku lagaknya. Terpaksa! Gara-gara kena ugut dengan Hardy, dia terpaksa mengikut kehendak lelaki itu jua.

“Kalau awak tak mahu turun dari kereta dan temankan saya makan, apa kata balik terus ke rumah kita? Jadi saya tak perlu hantar awak balik.”

Dia jadi kecut mendengar kata-kata itu. Kalau Hardy begitu berani membawa dia lari dari rumah ibu bapanya tadi, tidak mustahil dia sanggup bertindak lebih jauh.

“Awak nak minum apa? Jus tembikai, epal atau laici?”

Keyra tetap menggeleng. Itulah reaksinya setiap kali Hardy bertanyakan sebarang soalan.

Hardy membuat pesanan sendiri. Dua nasi goreng seafood dan dua jus tembikai.

“Kenapa ke sini?” soal Keyra sebaik pelayan tadi berlalu.

“Berbincang.”

“Bukan ke kita dah habis berbincang tadi? Dah lupa? Atau awak pun hilang ingatan sama?” sindirnya tajam.

Hardy mencebik. “Tapi masih ada yang belum terjawab. Saya perlukan penjelasan. Kenapa tiga bulan?” soalnya masih ralat.

“Itu yang sebaiknya kan…”

“But not for me.”

“I don’t see the relevant. Kenapa kita perlu terus bersama lagi?”

“Kenapa tidak? Kita sepatutnya tinggal bersama. Habiskan masa berdua. Mungkin boleh membantu pulihkan memori awak. Dan boleh tak cuba dulu sebelum mengaku kalah? Saya sanggup berkorban dan menunggu awak selama hampir setahun, tetapi awak cuma beri saya masa tiga bulan aje?”

Keyra angkat kening. Tunjuk muka menyampah. Tak suka bila lelaki itu mengungkit semula pengorbanannya ketika dia koma. Tapi bukan ke dia bergilir-gilir dengan ahli keluarganya yang lain. Kecoh betullah!

“Cinta kita… perkahwinan kita… tak bermakna langsung?”

Mereka berdua terdiam bila makanan sampai.

Hardy mendesah panjang. Merenung ke dalam anak mata isterinya yang sudah tidak punya rasa cinta. “Makanlah…” pelawanya.

“Tak lapar.”

“Mana cukup makan cup cake. Awak tu kalau makan lambat nanti mulalah sakit kepala.”

Dahi Keyra berkerut. “Mana awak tahu?”

Hardy gelak. “Soalan kelakar…” bidasnya.

“Tak kelakarlah!” bentaknya geram.

“Dah empat tahun saya bergelar suami awak, okey. Walaupun awak dah lupa… Tetapi kenyataan tetap tak pernah berubah. Saya tahu segalanya tentang awak. Luar dan dalam.”

“Hmm…” Bila Hardy keluarkan khutbah begitu dia memang hilang ayat mahu menjawab.

“Kita pernah berkongsi segalanya. Tolong ingat semula… kita pernah berkongsi pinggan, sudu, cawan…”

“Hardy…” potong Keyra. Dia tidak mahu lelaki itu memanjangkan lagi topik tersebut.

“Malah, kita pernah berkongsi baju, bantal, katil dan…”

“Hardy!” Dia picingkan mata dengan gigi diketap kuat.

Lelaki itu ketawa galak membuatkan hatinya kian terbakar. Mukanya sudah bertukar merah jambu. Malu bila Hardy terus mahu mengungkit hal-hal yang lebih peribadi.

“Please… stop it.”

“Saya cuma mahu awak ingat semula. Dan tahu tak… di sinilah tempat kita keluar dating buat pertama kalinya.”

Dia memejam mata sambil menutup telinga. Dengar… tapi buat-buat tak dengar sebab tak tahu nak jawab apa. Sebab sejarah tu memang tidak terlakar dalam kepalanya sekarang. Kalau Hardy tipu bulat-bulat pun dia tak tahu.

“Tahu tak bila pertama kali kita jumpa?”

Keyra hanya mampu menggigit bibir. Dah tahu dia tak tahu… lagi nak tanya! Kalau cerita terus tak boleh ke? Hatinya mengomel geram.

“Saya tak mahu cakap sebab nak awak cuba ingat sendiri.”

Keyra meraup muka. Sabar sajalah!

“Cuba buka mata dan minda. Pandang sekeliling. Mungkin ada suasana dan kenangan kita di sini dulu yang mungkin akan muncul semula.” Suara Hardy bertukar sayu. Betapa dia amat merindui isterinya.

Keyra memandang Hardy dengan hati walang. Bukannya dia tidak simpati, tetapi segala-galanya tentang lelaki itu bagai tidak pernah wujud. Bagaikan sebuah cereka dalam skrip drama.

Pandangannya begitu hiba. Meruntun perasaan.

“Kenapa agaknya takdir bagai mahu memisahkan kita?” soal Hardy dengan suara lirih.

Entah kenapa, bila mendengar ayat itu dia rasa kecewa dan marah. Tapi kepada siapa? Siapa sebenarnya harus disalahkan? Jawapannya memang tiada.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s